Delsjöområdet special

Igår gick Femma och jag en liten specialrunda – inte någon av alla de utmärkta leder som finns i Delsjöområdet – med ”lokal guide”, och det var en riktigt fin runda, helt i min smak, där vi passerade tre olika små sjöar – perfekt för Femma att svalka sig i i värmen. Folk badade också, på flera ställen.

Vi kom till en fin, brant trappa och jag fick höra att detta var ”den lilla trappan” – det fanns en mycket längre, minst lika brant trappa. Den kom vi till senare och även om den inte riktigt ingick i vår runda, så var jag självklart tvungen att gå i den också: hela vägen ner, för att sedan få gå hela vägen upp igen. Men i den långa trappan glömde jag tydligen att ta en bild – undrar varför…

Lilla trappan.

När vi kom till rastplatsen ”Gött läge” uppe på Getryggen – fick det bli en lång paus med den här utsikten:

Avslutade en trevlig halv-dag med (sen) lunch på Brödfabriken i Jonsered, det var både premiär och på tiden att jag tog mig dit, så länge som jag varit nyfiken på det stället. Nu låg det perfekt på vägen hem från den trevliga promenaden, och det blev en minst lika trevlig lunch också. Deras lax-i-focaccia-macka var alldeles ljuvligt god, liksom mjukglassen och kaffet med mjölk från Kåhögs gård. Bullarna såg också goda ut, men dem har jag inte smakat än – köpte med mig några hem.

Nattskärra!

Jag var ute i naturen sent – väldigt sent – igår kväll, och på vägen tillbaka till bilen fick jag stifta bekantskap med en helt ny fågel för mig.

Det började med att jag hörde och spelade in det otroliga ljudet.

Bland trädens siluetter såg jag även fågeln i fråga och jag kände inte igen vare sig siluetten eller rörelsemönstret. Som en blandning mellan spattig duva och mindre rovfågel, ungefär…

Så BirdNET tillfrågades och svaret blev nightjar/nattskärra.

Bild från Naturhistoriska riksmuséet.

När jag kom hem och läste mer om nattskärran blev jag ännu mer fascinerad och nöjd med min senaste naturupplevelse.

Artfakta, SLU.

Fotbollstider

Nu under fotbolls-VM (som jag inte sett en enda match av hittills) har dessa böcker passat bra: Korthuset – En domares berättelse om kickarna och spelet bakom världsfotbollen och Ögonblick som skakade fotbollen, av Jonas Eriksson.

Båda rekommenderas!

Hitta ut, början på slutet

Vi hade hittat alla 95 hittills släppta Hitta ut-kontroller innan de nya släpptes idag, ca 50 stycken, varav 14 runt omkring vår alldeles egna Kroksjön…! Klart vi måste ta dem först – och vi träffade på flera andra Hitta ut-are som var ute i samma ärende.

Bilder från de gångna veckornas Hitta ut-ande.

Vi får väl se om vi nöjer oss när vi hittat alla kontroller i Ale – eller om vi åker vidare till någon annan kommun också, exempelvis Kungälv eller Alingsås.

Tranebergsleden m.m.

Idag åkte Femma och jag på utflykt till Kållandsö i Vänern och gick Tranebergsleden, normalt sett 13 km, men vi gick lite längre då vi valde bort grusvägen och tog den roligare kuststräckan både söderut och tillbaka på den södra delen av leden. Därefter gick vi även den norra delen. En perfekt mix av att gå genom skog, hoppa på klippor och ha tillgång till bad/sötvatten…

Därefter ett kort besök vid Otterstads kyrka, Läckö slott och på Spiken. En riktigt fin dagstur! 🌞

Saknad, aldrig glömd

Det är nu tolv år sedan min vän, Delfis uppfödare Gaby gick bort i stroke. Hon var 56 år, samma ålder som jag är nu. Den eviga påminnelsen att ta vara på livet, att göra det även för dem som inte har lyxen att få vara kvar.

Gaby och Delfi i Vättlefjäll 2013

Toleransparadoxen

”Toleransparadoxen innebär att i ett tolerant samhälle måste man också vara intolerant mot intoleranta. […] Vår frihet, demokrati och yttrandefrihet, och vår tolerans, används just nu mot oss av dem som är emot det. […] Våra friheter ska inte få användas som vapen mot oss, och det är förvisso en paradox, men det är också nödvändigt för att skydda och bevara friheten.”

Ur boken Ge aldrig upp, av Lena och Lars Wilderäng.

Lena är professionell äventyrare och brandman. Lars är bloggare (Cornucopia) och bästsäljande författare. Båda är djupt engagerade i att hjälpa krigets Ukraina.

Bältros-vaccination ✔️

Himla tur att man inte är antivaxxare, så att man kan utnyttja det här toppen-effektiva vaccinet som ger ett 90-procentigt skydd mot bältros. Inte är det gratis, men väl värt pengarna, anser jag.

Bältrosvaccinet är ju dessutom extra bra för oss kvinnor, då det minskar risken för demens och stroke!

Lite surt förvisso att se att av alla vaccinationer på mottagningens lista så är detta det absolut dyraste – dessutom behövs ju två doser.

Men nu har jag fått mina två doser. Tack till mig själv!